Hogy kit-mi motivál az
teljes mértékben egyén és személyiségfüggő, nincs egy általános sablon, amit
minden emberre lehetne alkalmazni, pedig néha igazán jó lenne. Sokszor gondot
és problémát okoz az, hogy azt hisszük, mindenkit lehet azzal motiválni, amivel
például én motiválható vagyok, de ez nem így van.
Az egyes
életszakaszokban is változik az, hogy mi számunkra a leginkább motiváló eszköz,
hiszen gyermekkorunkban nyilván nem lehet ugyanazzal „eredményt” elérni, mint
felnőtt életünkben. Engem szüleim úgy neveltek, hogy magamért tanuljak, ne
azért, hogy valamit kapjak érte, azonban a nagyobb dolgokkal mégis alkalmaztak
ilyen „technikákat”. Nálunk az volt otthon az ígéret, hogy ha letesszük
érettségi előtt egy nyelvből a nyelvvizsgát, akkor fizetik a jogosítványunk felét,
ha kettőt csinálunk meg, akkor pedig az egészet. Ez számomra nagy motiváló
erővel bírt, le is tettem mindkét általam tanult nyelvből, de a húgomnál ez már
nem volt jó taktika, mert őt nem érdekelte a vezetés, így őt ezzel nem lehetett
megfogni.
Nagyon fontos az, hogy
amikor gyermekünket motiválni akarjuk, akkor minden esetben legyünk
következetesek, ami a nevelés egyik alapköve is. Ezt több gyerek esetében
nagyon nehéz megtartani, de sok igyekezettel működhet. Az én szüleim például betartották,
hogy mindannyian ugyanannyi idős korunkban kaptunk mobiltelefont, laptopot,
ugyanazokat kellett teljesítenünk a jogosítvány megszerzéséhez, vagy ugyanazok
voltak a feltételei egy nyári tábor kifizetésének.
Persze néha becsúszhatnak
hibák a rendszerbe, de azért a fő csapásirány mindig megmarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése