2013. május 9., csütörtök

Észlelés, vagy más szóval percepció

A percepció jelentése észlelés, érzékelés, amely az érzéki információk megértésére, illetve a tudatosság megvalósítására szolgál. Az "észlelés", mint elnevezés egy latin szóból, a perceptio, vagy percipio szóból ered, melynek jelentése befogadás; összegyűjtés; birtokba vétel akciója; ésszel, elmével való felfogás.
A tudatosságnak két típusát különböztetjük meg, amelyek jelentős vonatkozásban vannak az észleléssel: az érzékelhető (valamely esemény, mely észlelhető és fizikai) és a pszichológiai tudatosság. A különbséget minden "látó" ember képes egyszerűen bizonyítani szemének kinyitásával és becsukásával. A jelenlevő tudatos, teljes és gazdag érzékelés által, mint a látás, összehasonlítás alapján semmi sincs jelen, ha az érzékek nem működnek, mint például amikor be van csukva a szemünk. Ezen szabályt alkalmazva megérthető, hogy az esetek mérhetetlen többségében a logikai megoldást az egyszerű emberi érzékelésen keresztül érjük el.
A passzív percepció (kigondolója René Descartes) során különböző esetek sorozatát feltételezhetjük. Bár a pszichológusok, filozófusok és neurológusok nagy része alátámasztja ezt az állítást, a teória elhanyagolttá vált manapság. Az aktív percepció elmélete az érzéki csalódás (illúzió) kutatása során is felmerült, különösen Richard L. Gregory munkálatai folyamán. Mivel ez az elképzelés mindinkább bizonyítékot nyer kísérletek sora által, feltételezhetjük, hogy erőteljes kapcsolat van "leírás" (agyban) ↔ érzékek ↔ környezet között, mely tényezők mindegyike igaz a tapasztalás lineáris koncepciójára.
Az észlelés funkciói: lokalizáció és felismerés
Lokalizáció
Az észlelésnek a tárgyak felismerése mellett, fontos feladata a tárgyak helyzetének meghatározása is. A lokalizáció tehát a tárgyak helyzetének észlelését foglalja magába. Ez több tényezőből tevődik össze: a figura háttértől való elválasztása, a tárgyak csoportosítása, a távolság és mélység észlelése, és a mozgásészlelés.
A figura-háttér
Ha egy inger két vagy több elkülöníthető területet tartalmaz, az egyik részét általában figurának (előtérnek), a többi részét pedig háttérnek látjuk. A figurának látott terület tartalmazza a tárgyat, tömörebbnek látszik, mint a háttér és úgy, mintha az előtt lenne. A figura azonban nem mindig egyértelmű, mint például a Rubin-serleg esetében, ahol tisztán érzékelhető, hogy bizonyos esetekben a háttér és a figura felcserélődhet. A figura-háttér jelensége nemcsak a vizuális ingerek esetén figyelhető meg, hanem a hang), az ízlelés és más érzékletek során is. 
A háttérből kiemelkedő figurákat észlelésünk során különböző elvek szerint csoportosítjuk, ezek a következők:
  • Hasonlóság elve: az egymáshoz hasonló dolgokat egy csoportban észleljük.
  • Közelség elve: az egymáshoz közelebb lévő tárgyakat észleljük egy csoportban.
  • Jó folytatás elve: azt a hajlamunkat fejezi ki, hogy az egy adott forma körvonalába eső elemeket együvé csoportosítjuk.
  • Zártság elve: egy adott alakzat hiányzó részeit hajlamosak vagyunk kitölteni és egységes zárt formaként észlelni azokat.


Forrás:


1 megjegyzés:

  1. Az aktív érzékeléssel kapcsolatban két nagyon jó filmet tudok ajánlani. Mindkettő az érzéki csalódásról, azaz az illúzióról szól.

    Az egyik az Illuzionista Edward Norton főszereplésével, a másik pedig a Tökéletes trükk Hugh Jackman és Christian Bale párosával.

    Érdemes megnézni őket!

    VálaszTörlés