2013. április 25., csütörtök

Generációs tanulási különbségek


Hogy ki-hogyan-mit-mikor-miként tanul meg, szinte egyénenként változik. A kisgyermekek általában utánozzák szüleiket, testvéreiket, óvodatársaikat, az iskolában már tankönyveket veszünk elő, az egyetemen ezek kiegészülnek az előadások bővebb, hozzáadott tartalmával, míg munkahelyünkön a mindennapi feladatok kapcsán tanulunk meg számos újdonságot.

A különböző generációk is másképp tanulnak, nézzük csak meg azt, hogy hogyan tanult a nagyszüleink, a szüleink vagy a saját generációnk az iskolában. Néhány évtizeddel ezelőtt még nem volt számítógép se internet, ma már viszont el se tudjuk képzelni az enélküli feladatmegoldást. Gondoljunk csak bele, mi hogyan írunk meg egy beadandót, házidolgozatot, vagy akár a szakdolgozatot. Az első lépések között szerepel, hogy az interneten elkezdünk keresgélni háttéranyagok iránt, majd kikeressük, hogy melyik könyvtárban találjuk meg az adott könyvet. Amint összegyűjtöttük a megfelelő anyagokat nekiállunk a számítógép segítségével a dolgozat megírásának, majd ezt kinyomtatjuk. Az előző szavakat azért emeltem ki, mert nagyszüleink és szüleink idejében ezek az eszközök még nem álltak rendelkezésre, számítógép helyett legfeljebb írógépet tudtak használni.

Nagymamáim mindig mosolyt csalnak az arcomra, amikor a technika legújabb vívmányainak használatával próbálnak megbarátkozni. Egyikük 70 éves, míg másik 90, így korántsem mindennapi szerintem, hogy DVD lejátszót, LCD TV-t, mobiltelefont és laptopot használnak. Napi gyakorisággal érkezik a telefon, hol egyiktől, hol másiktól, hogy valami eltűnt, ezt most, hogy csinálja meg, jesszusom, elsötétült a világ, de ilyenkor mindig megnyugtatom őket, hogy ne aggódjanak, mindjárt megoldjuk. Ekkor jön részemről az egy-két kattintás vagy a telefonos távsegítség, és máris minden a helyére állt. Nagyikám ilyenkor rám néz: „Hát ezt hogy csináltad? Honnan tudod Te ezt? Ti ezt tanultátok az iskolában?” A válaszom erre szinte mindig az, hogy nem, ezt csak a munka, vagy a mindennapi használat közben tanultam meg, melyet ők persze nem akarnak elhinni. A következő pillanatban viszont azt meséli, hogy: „Képzeld, ma reggel leültem a laptop elé, és addig nem nyugodtam, amíg nem találom meg, hogy a falon lévő domborképet milyen apácák készítették. Beírtam a Google-ba a kezdőbetűjüket - mert arra emlékeztem -, és azt, hogy domborkép, és kiadott egy olyan galériát, ahol 200 oldalon keresztül nézegettem a különféle műtárgyakat és mire észbe kaptam már 11 óra volt. De annyira szépek, és értékesek…” - és ilyenkor mindig megbizonyosodom arról, hogy igen a technika világa hihetetlen sokszor nekem is, hát még nekik, akik nem ebben nőttek fel, de érdekli őket és szép lassan megtanulják, és ami a legjobb az egész: ÉLVEZIK!!!


5 megjegyzés:

  1. Érdemes lenne megvizsgálni a kérdést, hogy mennyit ér a "régiek" diplomája, és mennyit a mostani egyetemistáké. Mennyivel könnyebb módon jutunk a tudás birtokába( internet, netes katalógusok), mennyivel gyorsabban és egyszerűbben végzünk el feladatokat (internet,számítógép). Arról nem beszélve, hogy egy-egy tablet, okostelefon,iphone óra vagy netalán headset, komoly "segítséget" jelenthet a hallgatók egy részének. Ők is kapnak majd diplomát....

    VálaszTörlés
  2. Tisztelem a régieket, és nyilván a mi megszokott, ugyanakkor információ-gazdag, felpörgetett életünkbe egyszerűen nem illeszkednek az akkori rendelkezésre álló lehetőségek.
    Akik régen diplomáztak, amikor mondjuk még nem volt számítógép, internet, vagy esetleg telefon minden háztartásban, amikor a külföldi oktatók, szaktekintélyek munkáit csak hosszú, költséges, fáradságos munkával lehetett elérni, akkor nyilván szerényebb "alapanyagból" kellett sáfárkodniuk.
    Nekünk, akik most tanulunk felsőoktatásban, megvan az az előnyünk, hogy az általunk ismert nyelvek mindegyikén megszerezhetünk minden naprakész információt, és csak bizonyos esetekben ütközünk anyagi korlátokba. Miért lenne kevésbé jó, hogy több információ áll rendelkezésünkre egy bizonyos feladat elvégzéséhez?
    Abban a "régiek" is egyetértenek, hogy nem kell mindig mindent tudni, de tudni kell, hol keressük. És ezzel most nem a puskázásra célzok, mert az egyszerű önbecsapás! A mostani tanárok pedig tisztában vannak a technikai eszközök lehetőségeivel, és nyilván nem hagyják, hogy ilyen módon visszaéljenek a diákok egy-egy számonkérés alkalmával.
    Viszont érdekes lenne figyelni a következő generációt, a 10-15 éveseket, hogy ők miként építik a mindennapi felkészülésükbe a számítógépet, mert míg a Google, Wikipédia...stb. nekünk csupán a segítőnk, addig nekik a legjobb barátjuk :)

    VálaszTörlés
  3. Azért a plágium gyanúra nem árt odafigyelni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen ezzel én is maximálisan egyet kell, hogy értsek. Nagyon fontos, hogy tudjuk hol van a határ a mai modern technika felhasználásának vonatkozásában, hiszen átemelhetünk korábban készült anyagokból hosszabb, szó szerinti idézeteket, de csak akkor, ha az idézést megfelelően jelöljük; nem állíthatjuk azt, hogy ez saját szellemi termékünk.

      Törlés
  4. Mi az egyébként, hogy Edutus blog? Ilyen egy semmitmondó elnevezést.

    VálaszTörlés