Egész életünkben tanulunk, egészen onnan kezdve, hogy megszülettünk. Megtanulunk felülni, felállni,
járni, beszélni, majd az iskolában írni, olvasni, számolni, az egyetemen
vizsgázni, szakdolgozatot írni, a munkánkban kezelni a mindennapi feladatokat.
Napjainkban egyre több tanulás-módszertannal foglalkozó irodalom jelenik meg, amelyek egyre inkább az a nézetet hirdetik, hogy a tanulás is tanulható, tanítható. A tanulás-módszertan tudományága eredetileg az olvasási és írási nehézségekkel küszködő gyerekekkel foglalkozott, mára azonban túlnőtt keretein, s azokat a diákokat is segíti, akik pszichológiai értelemben teljesen egészségesek, mindössze jobban és hatékonyabban szeretnének tanulni.
Napjainkban egyre több tanulás-módszertannal foglalkozó irodalom jelenik meg, amelyek egyre inkább az a nézetet hirdetik, hogy a tanulás is tanulható, tanítható. A tanulás-módszertan tudományága eredetileg az olvasási és írási nehézségekkel küszködő gyerekekkel foglalkozott, mára azonban túlnőtt keretein, s azokat a diákokat is segíti, akik pszichológiai értelemben teljesen egészségesek, mindössze jobban és hatékonyabban szeretnének tanulni.
Mit nevezünk tantárgynak? Hogyan kell jól tanulni?
Tantárgyakkal először az általános iskolában találkozunk, ahol már egyből két kategóriával állunk szemben: úgynevezett „rendes” tantárgyak (matematika, irodalom, nyelvtan, nyelvek, történelem, fizika, földrajz, biológia, kémia…) és készségtantárgyak (testnevelés, technika, rajz, ének…) Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a tanulást az utolsó napokban, hetekben akarják elkezdeni, mindenféle előzetes ismeretek nélkül. Néha még az is előfordul, hogy valaki egy héttel a vizsga előtt tudja meg az adott tantárgy nevét! Ismert, hogy a sikeres tanulás kulcsa a megfelelő hozzáállás, tehát elsőként meg kell ismernünk az adott tantárgyat. Az előadásokból megtudhatjuk, hogy milyen könyvekből mit, azaz milyen anyagrészeket és mennyit kell tanulnunk, illetve milyen jellegű tárgyat kell elsajátítanunk. A hogyan vizsgálatakor pedig érdemes a tantárgyakat az alkalmazott tanulási módszer szempontjából csoportosítani, a következőképpen:
- elméleti tantárgyak
- gyakorlati tantárgyak
Az első
csoportba azok a tantárgyak tartoznak (pl. római jog, marketing, stb.)
amelyekhez nem, vagy csak keveset kell írnunk. Egy jó jegyzettel, megfelelő
koncentrációval és persze jó memóriával a tárgy korrektül megtanulható. A
gyakorlati tárgyaknál (pl. statisztika, gépjármű-szerkezettan, stb.) a tanulás
elsősorban feladatok megoldásra koncentrálódik. Az írás, azaz a feladatok
megoldása miatt a gyakorlati tárgyak elsajátítása általában sokkal több
időbe kerül. Továbbá, minden gyakorlati tárgy általában elméleti is, hiszen
szükségünk lesz elméleti alapra ahhoz, hogy a feladatokat eredményesen tudjuk
megoldani. Ezért a gyakorlati tárgyaknál még sokkal jobban ajánlott az
előadásokon, s főleg a gyakorlatokon való részvétel, hiszen az előzetes
ismeretanyag megszerzésével kényelmesebbé tehetjük az otthoni tanulást is.
Mi a különbség az iskolai és az otthoni tanulás között?
A sikeres tanulás kulcsa a megfelelő hozzáállás, éppen ezért a tanulás érdemi része az iskolai tanulással kezdődik. Egyetemeken, főiskolákon nem győzik elégszer hangsúlyozni a folyamatos tanulás fontosságát, ami nem csak azt jelenti, hogy bejárunk az előadásunkra, majd mint aki jól végezte dolgát hazamegy és lógatja a lábát, hiszen ő már tanult, hanem azt, hogy otthon folyamatosan olvasunk, jegyzetelünk, azaz tanulunk.
Mi a különbség az iskolai és az otthoni tanulás között?
A sikeres tanulás kulcsa a megfelelő hozzáállás, éppen ezért a tanulás érdemi része az iskolai tanulással kezdődik. Egyetemeken, főiskolákon nem győzik elégszer hangsúlyozni a folyamatos tanulás fontosságát, ami nem csak azt jelenti, hogy bejárunk az előadásunkra, majd mint aki jól végezte dolgát hazamegy és lógatja a lábát, hiszen ő már tanult, hanem azt, hogy otthon folyamatosan olvasunk, jegyzetelünk, azaz tanulunk.
Ezen kívül
az órákon való aktív részvétel, kérdések felvetése, viták lefolytatása a
tanulás egyik legjobb formája.
Az otthoni
tanulás, vagyis a tanulás érdemi részének megkezdése előtt el kell készíteni
egy ún. tanulási tervet, amelyben a következőket határozzuk meg:
- Mennyi idő alatt tudjuk
megtanulni?
- Milyen bontásban tanuljuk meg
az anyagot?
A tanulási
tervhez elég lehet akár egy darab papír is, valamint 5 perc, hiszen a
tanulás során legnagyobb ellenfelünk az idő. A sikeres tanuláshoz ezen túl elengedhetetlen
a megfelelő környezet megteremtése. Általános „szabály”, hogy tanulás közben
40-45 percenként tartsunk egy rövid szünetet, de persze, ha a tananyag
megértését ez kettészakítaná, akkor ezt nem kell felrúghatatlan irányelvként
értelmezni.
Források:
http://www.geo.info.hu
http://www.tmt-tanulas.com
http://www.szofi.hu
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=ofa-Mayer-en
Források:
http://www.geo.info.hu
http://www.tmt-tanulas.com
http://www.szofi.hu
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=ofa-Mayer-en
Nagyon fontos a téma, amiről írtok :)
VálaszTörlésAz egyik kulcsfontosságú tényező a tanulással kapcsolatban szerintem a motiváció, az érdeklődés felkeltése. Legyen benne valami izgalom, érdekeljen az, amit meg kell tanulni - akkor sokkal könnyebben megy - gyerekeknél is ezt tapasztaltam (én önmagamon is).
Nekem az zavaros benne, hogy az általános iskolai rendes és készségtárgyak felvezetéstől átkötés nélkül (hacsak a motiváció közbevetését nem számítjuk) jut el az elméleti és gyakorlati tárgyak tanulásának specifikumaiig. Egyébként hálás téma, és nagyon jó felvetések vannak benne, csak így tovább!
VálaszTörlésVégre egy cikk, ami nem a wikipediából van kimásolva. Mondjuk máshonnan, tehát ismételten nem saját szerzemény.
VálaszTörlés